Door Claudia
Opeens was het er: de pandemie Corona. Van een onbezorgd leven vol feestjes, vakanties, concerten bezoeken en sporten was opeens geen sprake meer. De angst voor het virus was (en is nog steeds) groot, zeker als iemand in je directe omgeving ziek blijkt te zijn of het idee dat jij de boosdoener bent dat iemand anders het virus oploopt. Maar ook de angst voor het onbekende: wanneer is er een vaccin? Hoe ziet de wereld eruit over 3 maanden? Wat wordt de economische schade? Heb ik nog wel een baan? Allemaal hele belangrijke onderwerpen, maar voor alle bruidsparen was er ook een hele belangrijke vraag, namelijk ‘kan onze bruiloft wel doorgaan en zo ja, in welke vorm?’.
Begin maart kwamen de eerste ongeruste telefoontjes al bij ons binnen, maar toen de horeca moest sluiten was het blinde paniek. Niet alleen bij de bruidsparen, maar ook bij ons. De eerste aandacht ging uit naar de bruidsparen die zouden trouwen in april en mei, want die zouden zeker niet door kunnen gaan. Maar hoe zou het zijn in juni, zouden die huwelijken wel weer enigszins in normale vorm kunnen doorgaan? Al snel bleek dit een desillusie en werd onze hoop gevestigd op september. Dan zou het normale leven toch wel weer opgepakt kunnen worden?! Helaas weten we inmiddels dat dit niet gebeurd is en de situatie nog steeds heel onzeker is. En waarschijnlijk voorlopig ook zo blijft. We blijven daarentegen wel hoop houden dat er snel verbetering komt en als we Trump mogen geloven (wie doet nou niet…...) is er over een paar weken een vaccin. Nou, laten we hopen dat deze uitspraak werkelijkheid wordt!
Maar hebben wij het afgelopen seizoen dan helemaal geen bruiloften kunnen doen? Nee hoor, gelukkig hebben er nog wel een aantal bruidsparen besloten het door te laten gaan. Van de ruim 40 geboekte bruiloften zijn er 6 doorgegaan. Allemaal in aangepaste vorm, dat wel. Maar oh oh, wat was het toch fijn om weer aan de slag te kunnen! En die tafels, stoelen en belachelijk zware bar sjouwen was opeens een taak die we met een grote lach op ons gezicht volbrachten.
Op onze locatie in Ouderkerk aan de Amstel gaven vier bruidsparen elkaar het ja-woord, op onze boomgaard in Kesteren hadden F&B de dag van hun leven en de achtertuin van A haar ouders hadden A&L omgetoverd tot een waar sprookje. Helaas geen dansfeesten met een goede live-band dit jaar, maar daarvoor in de plaats kozen alle bruidsparen er voor om extra aandacht te geven aan de catering en styling van de locatie.
Er was nu geen scheiding meer tussen dag- en avondgasten, waardoor iedereen aanschoof voor het diner. Op ons advies gebeurde dit in shared dining vorm met een Italiaans tintje, want resulteerde in grote schalen vlees, vis en pasta en flessen wijn & water op tafel (uiteraard per huishouden ingedekt), waren er akoestische trio’s die zorgde voor een gezellig achtergrondmuziekje terwijl de gasten meedeinde op hun stoel en werd er meer aandacht besteed aan speeches. ‘Maak het zo persoonlijk mogelijk’ heb ik meerdere malen gezegd. ‘Zorg dat het niet alleen voor jullie zelf, maar voor iedereen onvergetelijk wordt.’ En dat is gebeurd.
Was het ideaal? Nee, voor ons achter de schermen zeker niet! Voor de gasten af en toe ook niet, want het is natuurlijk niet leuk als er steeds iemand vraagt ‘wilt u alstublieft gaan zitten en rekening houden met de 1.5 meter?’. Maar de bruidsparen hebben allemaal volop genoten én dat is natuurlijk het allerbelangrijkste! En ja.. als er een gezellig drankje inzit en je bent met je eigen vrienden/familie wordt die 1.5 meter wel eens uit het oog verloren. Wij hebben geprobeerd hier op een nette manier mee om te gaan en iedereen hier regelmatig op te wijzen, maar helemaal voorkomen kan niet. Toch heeft iedereen begrip voor de situatie en hebben wij weer heel veel lachende gezichten gezien. En daar doen we het voor!
Echter heb ik ook alle begrip voor bruidsparen die hebben besloten om het uit te stellen naar volgend jaar (of zelfs 2022). Want het is niet leuk om de mooiste dag van je leven te moeten vieren met beperkingen. Je niet kan dansen, knuffelen en iedereen verplicht moet zitten. Dat is niet zoals onze bruidsparen het in gedachten hadden toen ze besloten om een festivalbruiloft te organiseren. Toch hebben wij er met elkaar iets heel erg moois van weten te maken en waren het stuk voor stuk onvergetelijke bruiloften. Niet alleen voor het bruidspaar zelf, maar vooral ook voor ons!